باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

تغذیه تکواندو کاران (۱)

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکواندو کاران (۱) بسته هستند
247 views

تغذیه تکواندو کاران (۱)

تغذیه تکواندو کاران (۱)

تغذیه۱

تغذیه تکواندو کاران چگونه بای باشد ؟

 

تغذیه تکواندو کاران (۱)

تغذیه تکواندو کاران

تغذیه

یکی از مشخصه های  ورزش رزمی تکواندو فعالیت بی هوازی با شدت بالاست، یعنی ورزشی همراه با فعالیت هوازی کمتر از ماکزیمم.
همانطور که میدونید مسابقات این رشته در ۳ راند ۲ دقیقه ای هست و گاهأ به راند چهارم میکشه، و تکواندوکاران در مسابقات انتخابی هم معمولا” در طول روز ۳ تا ۴ بار مسابقه می دهند تا به فینال برسند؛ از این رو امکان دارد با توجه نداشتن به تغذیه صحیح  ذخایر قند و آب ایشان برای مصرف در طول یک مسابقه کافی نباشد و فشار زیادی روی ذخایر قند و مایعات بدنشون بیاد.
همچنین انجام تکنیک ها با حداکثر سرعت در این ورزش ضروریست وداشتن اندامی با سطوح چربی بدنی کم به تکواندوکاران برای سرعت بخشیدن به عملکرد خود تا حداکثر ممکن کمک می کنه. درنتیجه ورزشکاران این رشته سعی می کنند با حداقل چربی بدنی در مسابقات شرکت کنند.
این مسئله نشانگر اهمیت کنترل وزنه. از این رو ممکن است الگوهای غذایی قبل از مسابقه شامل محدودیتهای زیادی بشه و بعد از مسابقه هم با زیاده روی هایی همراه شود. این سیکل ایجاد نوساناتی در توده ی بدن و سطح چربی بدن می کنه و احتیاجات غذایی بدن را در طولانی مدت فراهم نمی کنه.

با سوزاندن چربی های اضافی بدن، می توان عضلات بدن را افزایش داد. بدون پرورش عضلات، انرژی دریافتی اضافی در بدن تبدیل به چربی میشه و هنگامی که می خواهید وزن اضافی خود روکاهش بدین ، باید مطمئن شوید که چربی های بدن کم می شوند نه ماهیچه ها.
یک تکواندوکار باید وزن سالم خود رو حفظ کنه و اونو تغیییر نده، ولی ترکیب بدن خودش رو باید تغییربده ، یعنی مقدار چربی بدن باید نسبت به عضلات کاهش پیداکنن. افزایش عضلات باعث افزایش قدرت، سرعت و مهارت فرد در انجام حرکات ورزشی می شود. در حالیکه کاهش عضلات بدن باعث کاهش قدرت، سرعت و مهارت در انجام حرکات ورزشی می شود.
در مردان ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن و در زنان ۲۵- ۲۰ درصد وزن بدن را چربی تشکیل می ده. تکواندوکاران باید بدونند در طی روز چه مقدار انرژی نیاز دارند تا به طور مطلوب ورزش کنند و وزن ایده آل خود رو حفظ کنند.

به خاطر داشته باشید که اگر کمتر از مقدار مورد نیاز خود، غذا مصرف کنید، هم سلامتی تون به خطر می افته و هم اینکه بطور مؤثر نمی تونید ورزش کنید. اگر بیشتر از ۵/۰ کیلوگرم در هفته کاهش وزن داشته باشید، نشون می ده در معرض کمبود انرژی و مواد مغذی هستید.
با توجه به نوع ورزش ( استقامتی یا قدرتی ) و وضعیت بدنی فرد، باید مقدار چربی، پروتئین و کربوهیدارت مورد نیاز تعیین بشوند.
ورزش رزمی تکواندو ،هم استقامتی و هم قدرتی است، بنابراین ۲۵ درصد انرژی مورد نیاز در طی یک روز از پروتئین،۵۵ درصد انرژی مورد نیاز از کربوهیدرات و ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز از چربی باید تا مین شود.

ادامه  دارد…
برگرفته شده از وبلاگ کافه تکواندو
برچسب ها :
دسته : علم تغذیه

تاریخ : ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ساعت : 1:37 ق.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=1890

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)