باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

موسیقی حرام است؟

دیدگاه‌ها برای موسیقی حرام است؟ بسته هستند

موسیقی حرام است؟

چه نوع موسیقی حرام است؟

آیا روایات معتبری وجود دارند مبنی بر این‌که هر خانه‌ای که در آن ساز و آواز باشد، از بلاهای دردناک در امان نیست؟ و یا گوش دادن به صدای تار از گناهان کبیره است؟

می‌خواستم بدانم که آیا احادیث زیر معتبر هستند: ۱. «قال الامام الصّادق(ع): بیتُ الغناء لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه»؛ امام صادق(ع) فرمود: «خانه‌ای که در آن غنا و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند». ۲. قال الامام الرضا(ع): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر. امام رضا(ع) فرمود: گوش دادن به صدای تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
پاسخ اجمالی
۱. روایت اول در کتاب کافی کلینی(ره) با چنین سندی نقل شده است: «محمد بن یحیى عَنْ أَحمد بن محمد عن الحسین بن سعید عن ابراهیم بن أَبی البِلاد عن زید الشَّحَّام قال: قال أَبُو عَبْدِ الله(ع): بَیْتُ الْغِنَاءِ لَا تُؤْمَنُ فِیهِ الْفَجِیعَهُ وَ لَا تُجَابُ فِیهِ الدَّعْوَهُ وَ لَا یَدْخُلُهُ الْمَلَکُ»؛[۱] امام صادق(ع) فرمود: «خانه‌ای که در آن غنا و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند».
این روایت از جهت سندی صحیح و معتبر است؛[۲] زیرا بر اساس منابع رجالی همه راویان این حدیث، امامی، ثقه و جلیل القدر هستند.[۳]
مقصود از واژه «بیت الغناء» در این روایت، غنا و آواز و موسیقی مطرب و لهوی است[۴] که انسان را به سوی شهوت و فساد اخلاقی می‌کشاند و پاکی و تقوا را در خانواده و جامعه نابود می‌کند؛ از این‌رو نواختن و گوش دادن به چنین موسیقی‌ای حرام و گناه است.
البته برخی فقها گفته‌اند که با توجه به ذیل این روایت؛ گوش کردن به غنا مکروه بوده و این روایت بر غیر از کراهت دلالت دیگری ندارد.[۵]
۲. از میان کتاب‌های در دسترس، روایت دوم را تنها در کتاب‌های یکی دو قرن قبل مانند «مستدرک الوسائل» محدّث نوری (متوفی: ۱۳۲۰ق) می‌توان یافت. به عنوان اولین منبع از‏ امام رضا(ع) با این سند نقل شده است: «السَّیِّدُ الْفَاضِلُ الْمُعَاصِرُ فِی الرَّوْضَاتِ، عَنْ رِسَالَهِ قَبَائِحِ الْخَمْرِ لِلسَّیِّدِ الْجَلِیلِ الْأَمِیرِ صَدْرِ الدِّینِ الدَّشْتَکِیِّ عَنِ الرِّضَا(ع) اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر».[۶]
امام رضا(ع) فرمود: شنیدن صدای تارها از گناهان کبیره است.
اگرچه شنیدن صدای هرگونه آلات موسیقی در مجالس لهو و لعب، حرام می‌باشد، اما خصوص این روایت، سند قابل اعتمادی نداشته و روایتی مُرسَل است.
منبع : http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa60175
منابع :

[۱]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏۶، ص ۴۳۳، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
[۲]. مجلسی اول، محمد تقی، روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی‌پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج ‌۱۰، ص ۱۵۹، ‌قم، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، ۱۴۰۶ق؛ شیخ حرّ عاملی، رساله فی الغناء، محقق، مصحح، صادقی‌، محسن، ص ۲۹، قم، نشر مرصاد، چاپ اول، ۱۴۱۸ق.
[۳]. درباره تک تک راویان آن ر. ک: نجاشی، احمد بن على‏، رجال ‏النجاشی، ص ۲۲، ۸۳، ‏۳۵۳، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۷ق؛ حلی، حسن بن یوسف بن على، الخلاصه، ص ۴۹، ۷۳، ‏۱۵۷، قم، دار الذخائر، ۱۴۱۱ق؛ کشی، محمد بن عمر، رجال ‏الکشی، ص ‏۵۹۶، دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش؛ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن‏، رجال ‏الطوسی، ص ‏۳۵۵، نجف، حیدریه، ۱۳۸۱ق.
[۴]. ر.ک: مجلسی، محمد باقر، مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، رسولی، سید هاشم، ج ‏۲۲، ص ۳۰۵، ‌ تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق؛ نراقی، ملا احمد بن محمد مهدی، مستند الشیعه فی أحکام الشریعه، ج ‌۱۴، ص ۱۴۱ و ج ۱۸، ص ۱۹۹، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، ۱۴۱۵ق.
[۵]. فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله(المکاسب المحرمه)، ص ۱۶۷، قم، مرکز فقهى ائمه اطهار(ع)، چاپ اول‌، ۱۴۲۷ق.
[۶]. نوری، حسین بن محمد تقى‏، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏۱۳، ص ۲۲۰، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، ۱۴۰۸ق.
برچسب ها : |
دسته : احکام شرعی

تاریخ : ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ ساعت : ۲:۵۹ قبل از ظهر

لینک کوتاه مطلب : http://samenalhojajtkd.ir/?p=1373