باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

ازدواج برده و اشراف زاده

دیدگاه‌ها برای ازدواج برده و اشراف زاده بسته هستند
214 views

ازدواج برده و اشراف زاده   

ازدواج برده و اشراف زاده

چرا پیامبر با همسر زید(پسر خوانده خود) ازدواج کرد؟
مأموریت اصلی پیامبران الهی، از جمله پیامبر اسلام حضرت محمد هدایت مردم به راه خدا و شکستن سنت ها و آداب جاهلی آن زمان بود.

 

 

ازدواج برده و اشراف زاده

چرا پیامبر با همسر زید(پسر خوانده خود) ازدواج کرد؟
مأموریت اصلی پیامبران الهی، از جمله پیامبر اسلام حضرت محمد هدایت مردم به راه خدا و شکستن سنت ها و آداب جاهلی آن زمان بود.
یکی از رسم های جاهلی در آن زمان این بود که اشراف زاده ها و صاحبان مقام، با افرادی که «برده» و یا «آزاد شده» بودند وصلت نمی کردند. بعنوان نمونه زینب بنت جحش، دختر عمه پیامبر و نوه عبدالمطلب بود. اینگونه دخترها اشراف زاده به حساب می آمدند و زید بن حارثه برده آزاد شده و پسر خوانده بود. آداب و رسوم آن زمان اجازه نمی داد که اینگونه جوانان با هم ازدواج کنند، ولی آن حضرت با خواستگاری از زینب بنت جحش برای زید بن حارثه که غلام آزاد شده بود، این سنت جاهلی را شکست.

و بدین وسیله زید بن حارثه، که غلام و پسر خوانده ی رسول الله بود با زینب، دختر عمه ی پیامبر ازدواج کرد، اما بنا بر دلایلی زندگی مشترک آن دو دوام نیافت و به طلاق منجر شد. این جدایی برای دختر عمه پیامبر بسیار سنگین بود چون طلاق دهنده او به ظاهر یک برده آزاد شده است. در قرآن آمده است که پیامبر به زید فرمود: «امسک علیک زوجک و اتق الله؛ همسر خود را نگهدار و از خدا بترس.
یکی دیگر از سنتهای جاهلی آن زمان این بود که هیچ کس حق نداشت با زن طلاق داده شده پسر خوانده اش ازدواج کند. آنان زن پسر خوانده را مانند زن پسر واقعی می دانستند کسی جرئت نمی کرد که دست به این کار بزند و این سنت را بشکند، حتی پسر خوانده ها را به نام پدران واقعی آنها نمی خواندند، بلکه به نام پدرخوانده آنها را می خواندند، تا اینکه خداوند این برنامه را نسخ کرد و فرمود:
و فرزندخوانده های شما را فرزند حقیقی شما قرار نداده است؛ این سخن شماست که به دهان خود می گویید، اما خداوند حق را می گوید و او به راه راست هدایت می کند؛آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانه تر است.

پس از اینکه زید بن حارثه همسرش زینب بنت جحش را طلاق داد، خداوند پیامبرش را مأمور کرد تا سنت جاهلی حرمت ازدواج با همسر پسر خوانده را در عمل ملغی کند، لذا پیامبر به دستور خداوند متعال، زینب را به ازدواج خویش در آورد، آنجا که خداوند می فرماید:
«فلما قضی زید منها وطراً زوجناکها لکی لا یکون علی المؤمنین حرج فی ازواج ادعیائهم اذا قضوا منهن وطراً و کان امر الله مفعولاً پس چون زید از او حاجت خویش بگزارد ( او را طلاق داد.)، به همسری تواش درآوردیم تا مؤمنان را در زناشویی با زنان فرزند خواندگان خود، اگر حاجت خویش از او بگزارده باشند(طلاق داده باشند)، منعی نباشد و حکم خداوند شدنی است.
پیامبر اسلام با این ازدواج علاوه بر این که آن سنت باطل عرب را از بین برد، مشکل زینب را هم حل کرد چرا که زینب که از زنان مهاجر و از خانواده ‏هاى شریف مکه بود، پس از طلاق در مدینه و دور از بستگان نزدیک و در شهر غربت به سر مى ‏برد و در اندوه و ماتم فرو رفته بود.زینب، ایام عده طلاق را سپری کرد و پس از آن به وی بشارت داده شد، که خداوند سبحان، وی را به عقد پیامبر صلی الله علیه و آله درآورده است.
http://www.soalcity.ir/node/482

 

برچسب ها :
دسته : احادیث اهلبیت

تاریخ : ۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ساعت : 3:08 ب.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=2089

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)