جن زدگی!!!
جن زدگی!!!
جن زدگی
در استان هایی مانند هرمزگان افرادی به مامازار معروفند که با انجام یک سری اعمال مرتاضانه توانسته اند به چنین قدرتی دست یابند. و مدعی اند برخی بیماران که دچار ناراحتی های روحی و روانی و حتی جسمی شده اند، دچار جن زدگی اند، و ما می توانیم با اعمالی خاص، جن وارد شده در بدن شخص جن زده را خارج کنیم؟
الف)آیا موضوع جن زدگی از نظر شرع پذیرفته شده است؟
ب)اگر مقبول شرع است آیا برای درمان توصیه ای شده است؟
ج) آیا رجوع به جن گیران چه برای درمان یا برای تفنن و سرگرمی و کنجکاوی جایز است؟
د) دادن پول برای معالجه یا آموزش یا سرگرمی به جن گیر جایز است؟ دریافت پول از سمت جن گیر چه طور؟
هـ) آیا شغل جن گیری جایز است و اگر با کمک ادعیه معتبر باشد و برای افزایش آگاهی افراد باشد چه طور؟
ح) کارهایی که برخی جن گیران انجام دهد مانند بستن بیمار، بلند بلند خواندن آیات قرآن و ادعیه در گوش بیمار برای فراری دادن جن، زدن بیمار و… وجه شرعی دارد؟ اگر این کارها را ذوقی و از روی حدسیات و احتمالاتش برای درمان انجام دهد چه طور؟
و) اگر این کارهای جن گیر اضطراب و هراس در بیمار ایجاد کند و سبب پیشرفت بیماری کسی شوند یا او را از معالجات متعارف بازدارد بیماری مزمن شود، مدیون و ضامن نیستند؟ چگونه باید توبه کنند.
جواب:
اگر چه نمی توانیم همه بیماری های روحی و اختلالات روانی را به جن زدگی نسبت دهیم اما احتمال برخی از مشکلات از طریق جن را هم نمی توان نفی کرد چنانچه می بینیم مرحوم علامه طباطبایی هم در ذیل آیه شریفه در مورد ربا می فرماید: «تشبیهی که در این آیه شده که رباخوار را به کسی تشبیه کرده که از طریق تماس با شیطان دیوانه شده، خالی از این معنا نیست که چنین چیزی (یعنی دیوانه شدن) امری است ممکن، چون هر چند آیه شریفه دلالت ندارد که «همه» دیوانگان در اثر «مس شیطان» دیوانه شده اند، ولی این قدر دلالت دارد که «بعضی» از جنون ها در اثر مس شیطان رخ می دهد».
مطلب دیگرى که از این آیه استفاده مى شود این است که هر چند دلالت ندارد بر این که مس نامبرده به وسیله خود ابلیس انجام مى شود چون کلمه (شیطان) به معناى ابلیس نیست، بلکه به معناى شرور است، چه از جن باشد و چه از انس، و لیکن این مقدار دلالت دارد که بعضى از دیوانگى ها در اثر مس جن که ابلیس هم فردى از جن است، رخ مى دهد.[۱] و ممکن است برخی افراد فرصت طلب با استخدام جنیان سبب آزار و اذیت دیگران و یا رسیدن به خواسته های نامشروع خود شوند. به طور نمونه از امام صادق (علیه السلام) درباره سحر سؤال شد که آن حضرت سحر را چند قسم می شمرند که یکی از آنها به خدمت گرفتن اولیاء شیاطین «جن» است.[۲]
اما از حلول جن در بدن شخص اثری در آیات و روایات نیست و کتک زدن فرد برای خروج جن از بدن او وجه شرعی ندارد و چنانچه در پاسخ سؤالات گذشته هم گفتیم جن گیری و رجوع به آنها و پول دادن به ایشان جایز نیست و اگر تشدید بیماری یا ضرر مادی مستند به اعمال جن گیر شود موجب ضمان است.
توصیه ای که در روایات ما برای این گونه امور آمده است توجه و توکل به خداوند از طریق خواندن برخی ادعیه است که از جمله آن می توان به آنچه مرحوم کفعمی در مصباح المتهجد خود نقل کرده اشاره کرد: از امام رضاعلیه السلام نقل شده است : سوره های حمد و فلق و ناس را بر قدحی آب بخوان در آن بدم و آب را بر صورت و سرش بریز.» در مکارم الاخلاق آمده است که : بر جن زده بخوانید: وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا، وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَیْتُمُونَا، وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ.[۳]
پی نوشت :
[۱] . سید محمدباقر موسوی همدانی، ترجمه تفسیرالمیزان، ج۲، ص۶۳۴٫؛
[۲] . محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج۵۹، ص، ۲۷۸ و ۲۹۷٫؛
[۳] . ابراهیم / ۱۲؛ سیدعباس کاشانی، مصابیح الجنان، ص ۱۱۰۹٫؛
منبع: سید محمدتقی علوی و محمدحسین قدیری، مشاوره زیر گنبد فیروزه ای ( پرسش و پاسخ های شرعی در حوزه فرا روان شناسی) ، ج۲، نشر مرکز مشاور مأوا وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ص ۴۲-۴۳٫