باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

حکم تراشیدن ریش چیست؟

دیدگاه‌ها برای حکم تراشیدن ریش چیست؟ بسته هستند
239 views

حکم تراشیدن ریش چیست؟

پرسش
می خواستم بدانم نظر آیت الله بهجت در مورد تراشیدن ریش با تیغ چیست و اینکه کدام یک از مراجع این کار را مکروه می دانند.
پاسخ اجمالی

طبق فتوای تمام مراجع عظام تقلید، تراشیدن موهای صورت (ریش) [۱] با تیغ یا با ماشین های ته زن، به گونه ای که دیگران بگویند که در صورت او ریش نیست، بنابر احتیاط واجب جایز نیست [۲] . البته تراشیدن قسمتی از ریش هم در حکم تراشیدن هم ه ریش است [۳] . بنابراین هیچ مرجع تقلیدی تراشیدن ریش را جایز یا مکروه نمی داند، بلکه تمام مراجع اجتناب از آن را لازم می دانند.

البته تراشیدن موهای گونه و گلو و پشت گردن که به آن ریش گفته نمی شود با وسایل یاد شده، اشکال ندارد [۴] .



[۱] روییدن ریش در صورت مرد، پس از دعای آدم (ع) بود که عرض کرد: پروردگارا حسن و جمال مرا زیاد کن! که ذات حق تعالی خطاب کرد که ریش را زینت تو و فرزندانت تو، تا قیامت قرار دادم. در روایتی از رسول اسلام (ص) آمده است که ریش ها را بلند بگذارید تا شبیه یهودیان و گبران مباشید. نک: حلیه المتقین، باب پنجم، فصل چهارم و پنجم.

[۲] استفتآت حضرت امام خمینی، ج۲، (مکاسبمحرمه)،ص ۳۰، س ۷۹، ص ۳۱، س ۸۱، ص ۳۲، س ۸۴.

[۳] آیا گذاشتن ریش پروفسورى کفایت مى‏کند؟ همه مراجع (به جز آیات عظام تبریزی و مکارم): خیر، کفایت نمی‏کند و حکم تراشیدن تمام آن را دارد.امام، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۸۴؛ آیت‏الله وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۴۳؛ آیت‏الله خامنه‏ای، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۴۱۳؛ آیت‏الله سیستانی؛ Sistani.org، ریش تراش، س ۱ و ۳؛ آیت‏الله صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۷۴۳؛ آیت‏الله بهجت، توضیح‏المسائل، متفرقه، س ۴؛ آیت‏الله نوری، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۲ و ۴۹۳ و آیت‏الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۵۷ و ۹۵۵.

آیات عظام تبریزی و مکارم: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که در وقت مواجهه صدق ریش کند، کفایت می‏کند. آیت‏الله مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۱ و آیت‏الله تبریزی، استفتاءات، س ۱۰۸۷.

برچسب ها :
دسته : احکام شرعی

تاریخ : ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ ساعت : 3:31 ق.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=1390

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)