احکام بازی های رایانه ای
احکام بازی های رایانه ای
محمود صادقی
سوال: خرید و فروش بازی های کامپیوتری که دارای صحنه های مبتذل هستند، جایز است؟
جواب: جایز نیست، همچنین نگاه کردن به چنین تصاویری حرام و از مصادیق اشاعه فحشاء محسوب می شود و لازم است به طور جدی از انجام آن اجتناب شود.[۱]
سوال: بازى با آلات قمار مانند پاسور و تخته نرد و … از طریق کامپیوتر با کامپیوتر جایز است؟
جواب: اگر با آلات قمار و شرط بندی (برد و باخت) باشد، حرام است.[۲]
سوال: بازی با آلات قمار مانند پاسور و تخته نرد و … از طریق کامپیوتر با شخص دیگری، جایز است؟
جواب: اگر با آلات قمار و شرط بندی (برد و باخت) باشد، حرام است.[۳]
سوال: بنده مغازه ی بازی های رایانه ای دارم. بعضی از افراد با همدیگر بازی می کنند و طبق قرار خودشان فرد بازنده هزینه بازی را پرداخت می نماید، گرفتن این پول برای من اشکال دارد؟ و اگر این پول دارای اشکال است، مبلغی را که طی این مدت با جهل به مسئله دریافت کرده ایم و با دیگر درآمد ها مخلوط شده است، حکم شرعی آن چگونه است؟
جواب: پول گرفتن حرام است[۴] و باید به مقداری که یقین دارید به صاحبانش برسانید و اگر آن ها را نمی شناسید از طرف آن ها در راه خدا صدقه دهید و چنان چه نه مقدار و نه صاحبش معلوم است، با دادن خمس آن اموال پاک می شود.[۵]
سوال: اگر صاحب مغازه بازی های رایانه ای[۶] بازی هایی که در آنها به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین می شود را در اختیار افراد قرار بدهند، پول دریافتی برای آنها حلال است؟
جوال: درآمد به دست آمده حلال نیست.[۷]
سوال: خرید و فروش بازی های رایانه ای که در آنها به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین می کنند، جایز است؟
جواب: جایز نیست.[۸]
سوال: اگر شخصی علم داشته باشد که در بازی های رایانهای به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین و بی احترامی می شود، آیا جایز است در آن بازی ها شرکت کند؟
جواب: بازی کردن جایز نیست[۹] و باید از انتشار آن خودداری شده و فوراً از روی سیستم پاک شوند. به دیگران هم اطلاع رسانی کنید که بازی نکنند و علاوه بر حرام بودن و گناه، تأثیرات نامطلوب و مخربی بر افکار و عقائد و روح انسان دارند.[۱۰]
سوال: نگهداری بازی های رایانه ای که در آن به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین می شود در رایانه یا مغازه جایز است؟
جواب: جایز نیست و باید آنها را از بین برد.[۱۱]
سوال: آیا افرادی که مشغول بازی های رایانه ای که در آن به مقدسات مسلمانان توهین و جسارت می شود را باید نهی از منکر بکنیم یا لازم نیست؟
جواب: در صورتی که شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد واجب است که نهی از منکر انجام شود.[۱۲]
[۱]: استفتاء، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم، ۱۰/۳/۱۳۹۳؛ آیت الله خامنه ای، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله نوری همدانی، ۱۰/۱۲/۱۳۹۳.
[۲]. استفتاءات، آیت الله بهجت، ج۴، ص ۵۵۴، س ۶۴۴۴؛ جامع الأحکام، آیت الله صافى گلپایگانی، ج۱، ص ۳۰۳، س ۱۰۴۳؛ استفتاء، آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم، ۱۲/۱۲/۱۳۹۳.
[۳]. أجوبه الاستفتاءات، خامنه ای، ص۲۴۷، س۱۱۲۴؛ استفتاءات، آیت الله بهجت، ج۴، ص ۵۵۴، س ۶۴۴۴؛ جامع الأحکام، آیت الله صافى گلپایگانی، ج۱، ص ۳۰۳، س ۱۰۴۳؛ استفتاء، آیت الله سیستانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم، ۱۲/۱۲/۱۳۹۳.
[۴]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۱/۷/۹۳.
[۵]: آیت الله مکارم: www. makarem.ir.
[۶]: گیم نت.
[۷]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۳/۹/۱۳۹۳.
[۸]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم، ۲۶/۸/۱۳۹۳؛ استفتاء، آیت الله شبیری زنجانی، ۳/۹/۱۳۹۳.
[۹]: استفتاء، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۲۸/۸/۱۳۹۳.
[۱۰]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، ۲۸/۸/۱۳۹۳.
[۱۱]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۱/۹/۱۳۹۳.
آیت الله سیستانی: «در صورتی که مصلحتی در نگهداری نباشد و احتمال استفاده نامشروع وجود داشته باشد، باید از بین برود»(استفتاء، ۲/۹/۱۳۹۳).
آیت الله شبیری زنجانی: «اگر نگهداری مستلزم استفاده حرام یا تأیید منکر نباشد، اشکال ندارد»(استفتاء، ۲/۹/۱۳۹۳).
[۱۲]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله سیستانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم، ۸/۹/۱۳۹۳.