باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

تنها کسی که سایه نداشت که بود؟!

تنها کسی که سایه نداشت که بود؟!

تنها کسی که سایه نداشت که بود؟!

 

در ارتباط با پیامبران و امامان

پاسخ:
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز؛در کافی حدیثی از امام باقرآمده : کَانَ فِی رَسُولِ اللَّهِ ثَلَاثَهٌ لَمْ تَکُنْ فِی أَحَدٍ غَیْرِهِ لَمْ یَکُنْ لَهُ فَیْ‏ءٌ وَ کَانَ لَا یَمُرُّ فِی طَرِیقٍ فَیُمَرُّ فِیهِ بَعْدَ یَوْمَیْنِ أَوْ ثَلَاثَهٍ إِلَّا عُرِف وَ کَانَ لَا یَمُرُّ بِحَجَرٍ وَ لَا بِشَجَرٍ إِلَّا سَجَدَ لَه؛(۱)
در رسول خدا سه خصلت بود که در غیر رسول خدا نبود: سایه نداشت، در هیچ راهی نمی رفت مگر این که بعد از آن، دو تا سه روز عطر ایشان را عبور کنندگان کاملا استشمام می کردند و به سنگ و درختی عبور نمی کرد مگر این که به ایشان سجده می کردند.
بنا بر این روایت رسول خدا سایه نداشت .این هم اختصاصی ایشان بوده است.اما آیا این حدیث قابل اطمینان است؟سایه نداشتن ایشان چگونه بوده است؟
علامه مجلسی اولا حدیث را از لحاظ سند ضعیف می شمارد و در مورد مضمون حدیث می نویسد:
از معجزات مشهور رسول خدا که اهل سنت و شیعه روایت کرده اند، این که سایه نداشت ؛ اما سایه نداشتن ایشان یا بدان جهت بوده که خدا در محل سایه اش نوری ایجاد می کرده ( و سایه را از بین می برده است)یا بدان جهت بوده که از وجود ایشان مانند خورشید نور ساطع می شده و آن نور سایه را از بین می برده است ،همان گونه که در روایت آمده که شب تاریک از ایشان نور ساطع می شد . از عایشه روایت شده که شبانه در حال خیاطی بودم که سوزن از دستم افتاد و در تاریکی نتوانستم آن را بیابم که رسول خدا وارد شد و در روشنایی نور چهره ایشان، سوزن را یافتم. (۲)
ایشان ادامه می دهد که این ویژگی فقط برای رسول خدا نقل شده، این که در روایات مثل این ویژگی برای امامان هم در بعض اوقات آمده، بد ین جهت است که امامان و رسول خدا از یک نورند و ویژگی ایشان در آنان هم هست یا این که این حالت در رسول خدا همیشگی بوده و در امامان گاهی بوده است.(۳)
در هر حال در صورت پذیرش روایت ،معنایش چیست، به روشنی نمی توان نظر داد.
پی نوشت ها:
۱.کافی،ج۱،ص۴۴۲.
۲. مرآه العقول،ج۵،ص۱۹۷.
۳.همان.

برچسب ها : |
دسته : احادیث اهلبیت,فرهنگی

تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۱۸ ساعت : 10:22 ب.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=3164

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)