باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

حکم دخیل بستن چیست؟

حکم دخیل بستن چیست؟

 

حکم دخیل بستن چیست؟

 

سوال :

در خصوص بستن دخیل (از قبیل پارچه، قفل،‌ نشان و بستن طناب به گردن بیمار و …) و سایر چیزهایی که مردم برای گرفتن حاجت به اماکن مقدس، قبور مطهر، سقاخانه ها و غیره میبندد: اولاً این کار شرعاً جایز است؟ حکم آن چیست؟ ثانیاً اینکه برخی قفلی بسته اند و در خواب دیده اند که باز شده دلیلی بر صحت این عمل است؟ ثالثاً اگر بدعت باشد، فرض کنیم دلیلی برای جذب به معنویات باشد (یعنی کسی برای کسی تعریف کند که من فلان جا دخیل بستم و حاجت گرفتم و طرف مقابل هم اینکار را بکند) صحیح است یا خیر؟

 

پاسخ :

 

ـ حکم مراجع عظام نسبت به دخیل بستن

مراجع عظام آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به استفتاء، دخیل بستن را بدعت و خرافات اعلام کرده اند.

مؤمنین مسلمان همواره از انجام اموری که وهن مذهب را در پی دارد منع شده‌اند. یکی از این امور که شاید عده‌ای از روی غفلت مرتکب آن می‌شوند مسئله دخیل بستن به ضریح، بستن نخ، قفل و تسبیح است.

دفتر آیت الله وحید خراسانی دخیل بستن را بدعت دانست و در ادامه یادآور شد: باز کردن قفل برای مسئولین نگهداری اماکن متبرکه مستلزم مشقات بسیاری است. بهتر است به جای این کار نخ دل خود را به نخ دل حضرت دوست ببندند. انجام ندادن این کار بهتر است چرا که بدعت و خرافات محسوب می شود. اگر هزاران نفری که برای زیارت به این اماکن می روند هر کدام یک نخ را به ضریح ببندند بازکردن این نخ ها برای مسئولین حفظ و نگهداری اماکن متبرکه مستلزم مشقات بسیاری است.

دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی که در این رابطه صورت گرفته آورده است: این کار از خرافات است و از آن بپرهیزید.

دفتر آیت الله نوری همدانی نیز در پاسخ به استفتاء در رابطه با دخیل بستن به ضریح اماکن متبرکه این اقدام را بدعت و حرام دانست.

برچسب ها :
دسته : احکام شرعی

تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۱۸ ساعت : 11:11 ب.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=3171

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)