باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

نخستین ها در ادوار المپیک ایران

دیدگاه‌ها برای نخستین ها در ادوار المپیک ایران بسته هستند
238 views

نخستین ها در ادوار المپیک ایران

نخستین ها در ادوار المپیک ایران

kimiya

نخستین ها در ادوار المپیک ایران

82201064-70961397

 

تهران- ایرنا- «کیمیا»ی تکواندوی ایران پس از ۶۸ سال از ثبت نخستین مدال المپیک کشورمان توسط مرحوم «جعفر سلماسی» در بازی های ۱۹۴۸ لندن، در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو نخستین مدال بانوان را در بازی های ریو گرفت، تا نام او در کنار نام آوران دیگر ایران به ثبت برسد.

 

سلماسی در نهم اوت ۱۹۴۸ میلادی، به صحنه رقبای وزنه بردارش در المپیک ۱۹۴۸ لندن رفت و ایران را به نخستین مدال وزنه برداری رساند.
او مدالش البته برنزی بود و کیمیا علیزاده نیز پس از گذشت هشت دوره المپیک از ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۶ ریو بار دیگر «برنز»ی در المپیک گرفت که نامش را در تاریخ ایران ماندگار کرد و به نخستین بانوی مدال آور زنان در تاریخ المپیک ایران تبدیل شد.
پس از جعفر سلماسی، «محمود نامجو» نیز در رشته وزنه برداری در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی نخستین مدال نقره را برای کشورمان به ارمغان آورد. پس از او، «محمد نصیری» در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی نخستین طلای وزنه برداری را کسب کرد.
پیش از آن، امامعلی حبیبی کشتی گیر نامدار ایران در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، ایران را برای نخستین بار در تاریخ المپیک، طلایی کرد. پس از آن، نخستین طلای تکواندو را «هادی ساعی» در المپیک ۲۰۰۴ آتن تصاحب کرد.
همچنین نخستین طلای کشتی فرنگی ایران نیز به نام حمید سوریان در المپیک ۲۰۱۲ لندن ثبت شد و از زمان نخستین اعزام بانوان ایران به المپیک پس از انقلاب، ۲۰ سال گذشت تا نخستین مدال بانوان ورزشکار ایران به دست کیمیا علیزاده در تاریخ ثبت شد.
ثبت نخستین مدال برنز بانوان ایران این نوید را می دهد که بانوان ورزشکار ایرانی در المپیک های بعد نشان های خوشرنگ تری را از المپیک صید کنند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :
دسته : ورزشی

تاریخ : ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ساعت : 4:33 ب.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=2386

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)