احکام بازی های رایانه ای

233 views

احکام بازی های رایانه ای

 

احکام بازی های رایانه ای

محمود صادقی

 

سوال: خرید و فروش بازی های کامپیوتری که دارای صحنه های مبتذل هستند، جایز است؟

جواب: جایز نیست، همچنین نگاه کردن به چنین تصاویری حرام و از مصادیق اشاعه فحشاء محسوب می شود و لازم است به طور جدی از انجام آن اجتناب شود.[۱]

سوال: بازى با آلات قمار مانند پاسور و تخته نرد و … از طریق کامپیوتر با کامپیوتر جایز است؟

جواب: اگر با آلات قمار و شرط بندی (برد و باخت) باشد، حرام است.[۲]

سوال: بازی با آلات قمار مانند پاسور و تخته نرد و … از طریق کامپیوتر با شخص دیگری، جایز است؟

جواب: اگر با آلات قمار و شرط بندی (برد و باخت) باشد، حرام است.[۳]

سوال: بنده مغازه ی بازی های رایانه ای دارم. بعضی از افراد با همدیگر بازی می کنند و طبق قرار خودشان فرد بازنده هزینه بازی را پرداخت می نماید، گرفتن این پول برای من اشکال دارد؟ و اگر این پول دارای اشکال است، مبلغی را که طی این مدت با جهل به مسئله دریافت کرده ایم و با دیگر درآمد ها مخلوط شده است، حکم شرعی آن چگونه است؟

جواب: پول گرفتن حرام است[۴] و باید به مقداری که یقین دارید به صاحبانش برسانید و اگر آن ها را نمی شناسید از طرف آن ها در راه خدا صدقه دهید و چنان چه نه مقدار و نه صاحبش معلوم است، با دادن خمس آن اموال پاک می شود.[۵]

سوال: اگر صاحب مغازه بازی های رایانه ای[۶] بازی هایی که در آنها به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین می شود را در اختیار افراد قرار بدهند، پول دریافتی برای آنها حلال است؟

جوال: درآمد به دست آمده حلال نیست.[۷]

سوال: خرید و فروش بازی های رایانه ای که در آنها به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین می کنند، جایز است؟

جواب: جایز نیست.[۸]

سوال: اگر شخصی علم داشته باشد که در بازی های رایانهای به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین و بی احترامی می شود، آیا جایز است در آن بازی ها شرکت کند؟

جواب: بازی کردن جایز نیست[۹] و باید از انتشار آن خودداری شده و فوراً از روی سیستم پاک شوند. به دیگران هم اطلاع رسانی کنید که بازی نکنند و علاوه بر حرام بودن و گناه، تأثیرات نامطلوب و مخربی بر افکار و عقائد و روح انسان دارند.[۱۰]

سوال: نگهداری بازی های رایانه ای که در آن به مقدسات مسلمانان (مخصوصاً شیعیان) توهین می شود در رایانه یا مغازه جایز است؟

جواب: جایز نیست و باید آنها را از بین برد.[۱۱]

سوال: آیا افرادی که مشغول بازی های رایانه ای که در آن به مقدسات مسلمانان توهین و جسارت می شود را باید نهی از منکر بکنیم یا لازم نیست؟

جواب: در صورتی که شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد واجب است که نهی از منکر انجام شود.[۱۲]

 


[۱]: استفتاء، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم، ۱۰/۳/۱۳۹۳؛ آیت الله خامنه ای، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله نوری همدانی، ۱۰/۱۲/۱۳۹۳.

[۲]. استفتاءات، آیت الله بهجت، ج‌۴، ص ۵۵۴، س ۶۴۴۴؛ جامع الأحکام، آیت الله صافى گلپایگانی، ج‌۱، ص ۳۰۳، س ۱۰۴۳‌؛ استفتاء، آیت الله سیستانی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم، ۱۲/۱۲/۱۳۹۳.

[۳]. أجوبه الاستفتاءات، خامنه ای، ص۲۴۷، س۱۱۲۴؛ استفتاءات، آیت الله بهجت، ج‌۴، ص ۵۵۴، س ۶۴۴۴؛ جامع الأحکام، آیت الله صافى گلپایگانی، ج‌۱، ص ۳۰۳، س ۱۰۴۳‌؛ استفتاء، آیت الله سیستانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم، ۱۲/۱۲/۱۳۹۳.

[۴]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۱/۷/۹۳.

[۵]: آیت الله مکارم: www. makarem.ir.

[۶]: گیم نت.

[۷]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۳/۹/۱۳۹۳.

[۸]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم، ۲۶/۸/۱۳۹۳؛ استفتاء، آیت الله شبیری زنجانی، ۳/۹/۱۳۹۳.

[۹]: استفتاء، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۲۸/۸/۱۳۹۳.

[۱۰]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، ۲۸/۸/۱۳۹۳.

[۱۱]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله نوری همدانی، ۱/۹/۱۳۹۳.

 آیت الله سیستانی: «در صورتی که مصلحتی در نگهداری نباشد و احتمال استفاده نامشروع وجود داشته باشد، باید از بین برود»(استفتاء، ۲/۹/۱۳۹۳).

آیت الله شبیری زنجانی: «اگر نگهداری مستلزم استفاده حرام یا تأیید منکر نباشد، اشکال ندارد»(استفتاء، ۲/۹/۱۳۹۳).

[۱۲]: استفتاء، آیت الله خامنه ای، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله سیستانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم، ۸/۹/۱۳۹۳.

https://samenalhojajtkd.ir/?p=3264

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *