باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

طبع لیمو امانی ، خواص درمانی و مصلحات آن در طب سنتی

لیمو امانی

 

 

طبع لیمو امانی ، خواص درمانی و مصلحات آن در طب سنتی

 

آیا می‌دانید که لیمو ترش خشک شده یا همان لیمو امانی (لیمو عمانی) معروف که در انواع خورشت‌های خوشمزه ایرانی کاربرد دارد، به شهر امان (عمان)، پایتخت اردن برمی‌گردد؟ این لیموهای خشک شده و خوشمزه، از جوشاندن لیموی تازه با آهک و سپس خشک کردن در برابر آفتاب به وجود می‌آیند. طبع لیمو امانی و ترکیبات موجود در آن این چاشنی خوشمزه را به یک ماده دارویی در طب سنتی نیز تبدیل کرده است.

در این مقاله ابتدا طبع لیمو امانی (عمانی) از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی فواید سلامتی آن می‌پردازیم.

 

طبع لیمو امانی سرد است یا گرم؟

مزاج لیمو امانی از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلحش، عسل معرفی شده است.

مزاج انواع مصلحات
سرد و خشک عسل

مهم‌ترین خواص درمانی لیمو امانی

۱. یک تب بر بسیار سریع

این ماده یک تب بر عالی است. برای از بین بردن تب، باید مقداری پودر لیمو امانی یا اسانس آن را به آب سرد اضافه کرده سپس یک دستمال تمیز در آن قرار داده و روی پیشانی فرد تب دار بگذارید. این کار علاوه بر کاهش تب قوای جسمی فرد را نیز افزایش می‌دهد.

لیموعمانی یک تب بر خانگی

۲. جلوگیری از بیماری‌های قلبی

به دلیل پتاسیم فراوانی که در این ماده خوراکی وجود دارد برای عضلات قلب بسیار مفید است، زیرا باعث تقویت و تنظیم پمپاژ خون می‌شود. از طرفی کلسترول و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد. به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

۳. بهبود عملکرد سیستم گوارشی

مصرف چای لیمو امانی اسهال و سایر مشکلات معده را برطرف کرده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. همچنین لیمو امانی یک پاک کننده قوی برای دستگاه گوارش است و یبوست را تسکین می‌دهد. از طرفی باعث بازشدن اشتها می‌شود و برای افراد کم اشتها یا کسانی که به خاطر مسمومیت غذایی اشتهای خود را از دست دادند مناسب است.

برای تهیه چای لیمو امانی به روش زیر عمل کنید:

  • ۳ عدد لیمو امانی را شکسته یا خورد کرده و درون یک قابلمه یا کتری بریزید.
  • ۲ فنجان آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید به جوش بیاید.
  • حدود ۲۰ دقیقه باید مواد با شعله کم در حال جوش باشند.
  • سپس از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کمی خنک شود.
  • نوشیدنی را در یک فنجان از صافی رد کنید.
  • در پایان به آن عسل اضافه کنید تا هم طعم بهتری بگیرد و هم بعنوان مصلحش عمل کند.

۴. لیمو امانی، یک ضد سرطان قوی

لیمو امانی به دلیل ترکیباتی که در خود دارد از تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و با سرطان مبارزه می‌کند. از طرفی به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل کرده و از آسیب رسیدن به DNA های بدن جلوگیری می‌کند.

۵. ترمیم کننده بافت‌های تخریب شده

به دلیل وجود انواع اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم در لیمو امانی تولید سلول‌های جدید افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه بافت‌های تخریب شده به خصوص در پوست ترمیم شده و بهبود می‌یابند.

۶. سرشار از ویتامین C

ویتامین C دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی است که به وفور در این چاشنی ترش مزه یافت می‌شود. از جمله مزیت‌های این ویتامین می‌توان افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، از بین رفتن عفونت‌های ویروسی و کاهش استرس اشاره کرد.

لیمو عمانی سرشار از ویتامین C

۷. حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها

لیمو امانی دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین D است. این ویتامین تنها در بعضی از مواد خوراکی خاص وجود دارد و بیشتربا قرار گرفتن بدن در برابر نور خورشید تولید می‌شود. وجود این ویتامین به تقویت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و دندان‌ها کمک کرده و از بروز بیماری پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند.

۸. درمان گلودرد با لیمو امانی

این چاشنی خوش عطر به دلیل وجود ویتامین C فراوانی که دارد خاصیت ضدعفونی کننده و قابضی دارد، که برای درمان گلودرد یک داروی طبیعی کارآمد است. افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزای شدید شدند، می‌توانند از چای لیمو امانی به روشی که در بخش دوم خواص گفته شد استفاده کرده و التهاب گلوی خود را کاهش دهند.

۹. بهبود عملکرد حافظه

لیمو امانی یک تقویت کننده حافظه است. ترکیبات  آن به گونه‌ای است که با اضافه کردن پودر آن به آب و استنشاق کردن آن قدرت حافظه افزایش پیدا می‌کند. به طوری که در مواقعی که چیزی را فراموش کرده‌اید می‌توانید با انجام این کار سطح تمرکز خود را بالا برده و بهتر موارد گذشته را به یاد بیاورید.

بیشتر بدانید: مواد غذایی تقویت کننده حافظه

۱۰. افزایش سلامت چشم‌ها

با استفاده مداوم از چای لیمو امانی به همراه مصلحش عسل، سلامت چشم‌ها افزایش یافته و درخشان‌تر خواهند شد. به علاوه پوست شما سرحال‌تر و در کل چهره شاداب‌تری خواهید داشت.

۱۱. درمان خانگی سردرد

مصرف لیمو امانی هم برای سردردهای معمولی و هم برای سردردهای میگرنی کاربرد دارد. برای درمان خانگی سردرد با لیمو امانی می‌توان یک قاشق چای خوری پودر آن را یا ۵ قطره از اسانس آن را با یک روغن معمولی حامل مثل روغن بادام مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال کتانی تمیز مواد را روی قسمت دردناک ماساژ دهید. این کار را با لیموی تازه نیز می‌توانید انجام دهید.

رفع سردرد با چای لیمو عمانی

سخن آخر

در ایران از لیمو امانی بیشتر برای خوش عطر و خوش طعم شدن خورشت‌هایی مثل خورشت قیمه و خورشت قورمه سبزی استفاده می‌شود. اما در کشورهای عربی و آسیایی از چای لیمو امانی و شربت آن نیز به وفور استفاده می‌شود. پودر لیمو امانی را نیز می‌توان به عنوان یک چاشنی عالی در انواع خوراک‌ها استفاده کرد.

توجه کنید که به دلیل طبع سردی که لیمو امانی دارد، افراد سرد مزاج باید در مقدار استفاده از آن دقت کنند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از لیمو امانی چه استفاده‌هایی می‌کنید؟

شما همراهان عزیز می‌توانید در سایت انگیزه با طبع میوه‌های دیگر مانند طبع سنجد و طبع غوره و خواص درمانی مصلحات و آن‌ها نیز آشنا شوید.

 

 

 

برچسب ها :
دسته : علمی،پژوهشی

تاریخ : ۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ساعت : 9:22 ب.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=4243

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)