باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

آسیب عضلات و مفاصل، کمپرس سرد یا گرم؟

بدون دیدگاه

آسیب عضلات و مفاصل، کمپرس سرد یا گرم؟

آسیب عضلات و مفاصل، کمپرس سرد یا گرم؟

 

کیسه یخ یا کمپرس سرد

 

آسیب عضلات و مفاصل، کمپرس سرد یا گرم؟

شما می دانید که در آسیب دیدگی ها باید از خوددرمانی خودداری کرد و به پزشک مراجعه کرد تا دچار عارضه نشد. اما آیا می دانید در آسیب دیدگی ها چگونه باید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کرد؟


کمپرس سرد یا گرم عضلات

اسپاسم یا گرفتگی عضلات عبارتست از انقباضات غیرارادی، ناگهانی، ممتد و معمولا دردناک عضلات. غالبا برای درمان این عارضه از سوی افراد متخصص و غیر متخصص، کمپرس آب سرد یا گرم توصیه می شود. اما هر کدام از این موارد، مزایا و معایبی را در بردارند که دانستن آنها برای عموم و خصوصا ورزشکاران بی فایده نخواهد بود.

 

عارضه گرفتن عضلات یا اسپاسم ناگهانی آنها، عموما در ورزشکاران و افرادی دیده می شود که بیش از توان عضلات خود، از آنها کار می کشند .

از دیگر دلایل گرفتگی عضلات، می توان به کم آبی بدن، گرم نکردن بدن پیش از تمرین، به هم خوردن تعادل مایعات و الکترولیت های بدن، مصرف برخی داروها و الکل، حاملگی، اختلالات عصبی و نارسایی کلیه ها اشاره کرد.

 

کمپرس آب سرد و گرم، هر کدام روش استفاده خاص، و شرایط ویژه ای از وضعیت جسمانی را می طلبند و در صورت استفاده از آنها، بدون آگاهی و بدون توصیه متخصص نمی توان نتیجه دلخواه را کسب کرد. برای مثال کمپرس آب داغ موجب رسیدن خون بیشتر به موضع آسیب دیده کاهش اسپاسم و گرفتگی و کاهش التهاب می شود. در مقابل، کمپرس یخ با بی حس ساختن موضع، درد آن را کاهش می دهد و کاهش خونریزی را نیز به دنبال دارد.

 

عموما برای گرفتگی عضلات از کمپرس یخ استفاده می شود. در ضمن اگر موضع، زخمی نیز باشد و یا فرد ورزشکار، بلافاصله نیاز به استفاده از عضو مورد نظر را داشته باشد نیز، کمپرس یخ کارساز خواهد بود.

 

همچنین زمانی که عضلات بازو و یا کتف گرفته باشد و سن شخص مورد نظر کمتر از ۴۰ سال باشد می توان از کمپرس آب گرم استفاده کرد.

دقت کنید هرگز چه کمپرس آب سرد و چه آب گرم بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی عضو باقی نماند. در ضمن از ماساژ دادن عضو مورد نظر بلافاصله بعد از کمپرس باید خودداری کرد

آسیب دیدگی حاد و مزمن

دو نوع اصلی آسیب دیدگی وجود دارد: حاد و مزمن.

آسیب دیدگی حاد به صورت درد تیزی است که سریع و ناگهانی رخ می دهد و درد شدیدی ایجاد می کند.

این نوع آسیب دیدگی در اثر ضربه یا فشار، به علت زمین خوردن، تصادف و برخورد ایجاد می شود و علت ایجاد آسیب دیدگی کاملا مشخص است. در آسیب دیدگی حاد علائمی مانند درد، حساسیت، قرمزی، گرمی، تورم و التهاب وجود دارد.

 

آسیب دیدگی مزمن به صورت تدریجی و آهسته شکل می گیرد. برخی علائم ممکن است بیایند و بروند. درد خفیف و مبهم ممکن است متناوبا ایجاد شود. این آسیب ها معمولا در اثر استفاده مفرط از مفاصل و عضلات ایجاد می شوند، اما در برخی موارد اگر آسیب دیدگی حاد به طور کامل درمان نشود و بهبود پیدا نکند تبدیل به آسیب دیدگی مزمن می شود.

 

در بسیاری از موارد که افراد در آسیب دیدگی حاد به پزشک مراجعه نمی کنند، آسیب دیدگی مزمن می شود و ممکن است برخی مشکلات برای همیشه باقی بمانند. به عنوان مثال برخی اوقات پیچ خوردن مچ پا در صورت عدم توجه و درمان به موقع ممکن است منجر به آسیب دائمی و حتی آرتروز مچ پا شود.

 

کیسه یخ یا کمپرس سرد

کمپرس سرد

بهترین درمان فوری برای آسیب دیدگی های حاد، استفاده از کمپرس سرد یا یخ است. این کار ورم و درد را کاهش می دهد.

سرما موجب انقباض عروق می شود و خونریزی داخل بافتی از محل آسیب دیدگی را کاهش می دهد. برای سرد کردن محل آسیب دیدگی، از کیسه یخی که در حوله پیچیده شده استفاده کنید و آن را در محل آسیب دیدگی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.

 

قبل از اینکه بخواهید برای دومین بار از کمپرس سرد استفاده کنید صبر کنید تا دمای پوست به حالت طبیعی برگردد.

 

قبل از هر چیز باید دانست که هرگز نباید یخ را مستقیما روی عضلات قرار داد، بلکه قطعات کوچک یخ درون کیسه پلاستیکی ریخته شده و مقداری آب نیز به آن اضافه شود.

راه دیگر این است که یک حوله کوچک را با آب سرد مرطوب کرده، سپس آن را تا کرده و درون یک کیسه پلاستیکی قرار می دهند. این کیسه ۲۰ دقیقه درون فریزر و سپس روی موضع قرار می گیرد.

در آسیب دیدگی حاد می توانید چند بار در روز، به مدت سه روز از کمپرس سرد استفاده کنید

همچنین کمپرس سرد در درمان آسیب دیدگی در اثر استفاده بیش از حد از عضلات و مفاصل و در برخی از آسیب های مزمن نیز موثر است.

 

ورزشکاری که درد مزمن زانو دارد که در اثر دویدن تشدید می شود می تواند پس از دویدن از کمپرس سرد در ناحیه دردناک استفاده کند تا التهاب را کاهش دهد و از التهاب بیشتر پیشگیری کند. اما این کار در مورد آسیب دیدگی های مزمن قبل از ورزش کردن کمک کننده نیست.

 

بهترین روش برای به کار بردن کمپرس سرد، استفاده از کیسه مناسب و با کیفیتی است که شکل آن با نقطه ای از بدن که آسیب دیده است تطابق پیدا کند.

می توانید از شن نرم که در فریزر نگهداری شده، ماساژ با آب سردی که از یخ آب شده به دست آمده یا از کیسه حاوی یخ خرد شده استفاده کنید.

برای اینکه به بافت های بدن در اثر سرما آسیب وارد نشود، بیش از چند دقیقه از کمپرس سرد استفاده نکنید و قبل از استفاده مجدد صبر کنید تا دمای پوست به حالت طبیعی برگردد.

 

کیسه آب گرم یا کمپرس گرم

کمپرس گرم

از گرما معمولا در آسیب دیدگی های مزمنی که التهاب یا ورم ندارند استفاده می شود.

 

در عضلات سفت و دردناک و درد مفاصل، کمپرس گرم می تواند به کار رود.

ورزشکارانی که آسیب دیدگی و درد مزمن دارند می توانند قبل از ورزش برای افزایش انعطاف پذیری بافت‌های پیوندی مفصل و افزایش جریان خون از گرما استفاده کنند.

 

گرما همچنین می تواند گرفتگی عضلات را برطرف کند. بعد از ورزش از گرما استفاده نکنید. پس از ورزش برای آسیب دیدگی های مزمن، کمپرس سرد بهتر است.

 

گرما جریان خون را افزایش می دهد و دمای پوست را بالا می برد، بنابرین نباید از گرما در آسیب های حاد استفاده کنید.

اگر هر گونه علامت التهاب وجود داشته باشد، نباید از گرما استفاده کنید.

 

باید مراقب سوختگی پوست باشید. با اطمینان از وجود چندین لایه پارچه بین کمپرس و پوست می توانید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را بر روی پوست قرار دهید.

حرارت مرطوب بهتر از حرارت خشک است. می توانید از حوله ای که با آب داغ مرطوب شده استفاده کنید.

 

کیسه های مناسبی نیز در بازار وجود دارند که به همین منظور طراحی شده اند.

هرگز کمپرس گرم را بیش از ۱۵ دقیقه روی پوست نگه ندارید و یا در حال استفاده از کمپرس ها نخوابید.

در آسیب دیدگیهای جزئی نیز اگر پس از ۴۸ ساعت مشکل شما برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون برخی آسیب ها می توانند جدی و خطرناک باشند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

وبلاگ تربیت بدنی مدارس

 

برچسب ها :
دسته : علمی،پژوهشی,ورزشی

تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ ساعت : ۹:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


دکمه رفتن به بالا تکواندو ثامن