باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

اقدامات موثر در درمان ضرب دیدگی و کوفتگی

بدون دیدگاه

اقدامات موثر در درمان ضرب دیدگی و کوفتگی

اقدامات موثر در درمان ضرب دیدگی و کوفتگی

 

ضرب دیدگی و کوفتگی فقط در هنگام ورزش کردن ایجاد نمی شود، بلکه بعضی اوقات ممکن است بر اثر ضرباتی ساده و اتفاقی در زندگی روزمره ایجاد شود. در ورزش هم این مشکل بیشتر برای کسانی پیش می آید که بدون گرم کردن، مهارت یا آمادگی قبلی دست به انجام حرکات ورزشی می زنند. در بسیاری از اوقات، انجام درست و به موقع بعضی اقدامات از بدتر شدن صدمه ایجاد شده جلوگیری و دوره درمان را کوتاه می کند. بنابراین خوب است بدانید که در چنین مواقعی چه اقداماتی را می توان برای فرد صدمه دیده انجام داد:

۱ – بهتر است اول با لمس کردن و وارد آوردن فشار خیلی ملایم به عضو مورد نظر مطمئن شوید که شکستگی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید حتی اگر مشکوک به شکستگی هستید به هیچ عنوان عضو را حرکت ندهید و بهترین اقدام شما در این مواقع بی حرکت نگه داشتن عضو و رساندن هرچه سریع تر مریض به درمانگاه یا بیمارستان است.

۲ – اگر صدمه فقط در حد ضرب دیدگی یا کوفتگی باشد و عضو مورد نظر قادر به حرکت باشد (یعنی مشکوک به شکستگی نباشد و مریض هم درد زیاد نداشته باشد) به آرامی آن را بالاتر از قلب قرار بدهید، مثلا یک عدد بالشت زیر دست یا پایش قرار بدهید و بعد از آن بهترین اقدام (در ساعات اولیه ایجاد ضربه) استفاده از کیسه یخ است. می توانید چند تکه یخ را داخل یک کیسه قرار دهید و در آن را ببندید و به صورت دایره وار روی محل صدمه همراه با کمی فشار حر کت بدهید. این کار تا حد زیادی جلوی ورم کردن عضو را می گیرد و درد را هم کم می کند. می توانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این کار را ادامه داده و سپس محل را با یک باند کشی یا نوار پارچه ای نسبتا محکم ببندید. این که می گوییم نسبتا محکم، به این علت است که اگر خیلی محکم ببندید ممکن است جریان خون در عضو مورد نظر قطع شود و مشکل جدی تری ایجاد کند؛ نشانه اش هم ایجاد رنگ مایل به آبی در پوست و بی حسی موضع است که در این صورت باید بانداژ را کمی شل کنید.

۳ – اگر بیش از چند ساعت از ضربه گذشته است و تورم، کبودی و یا گرفتگی و کشیدگی عضلات ایجاد شده است، باید به جای کمپرس سرد، از کمپرس گرم ( گذاشتن کیسه آب گرم یا حوله گرم ) استفاده کنید. در این زمان گرم کردن موضع، با افزایش جریان خون موضعی، ورم و کبودی را کم و گرفتگی عضلانی را هم به تدریج برطرف می کند. کمپرس آب گرم هم هربار نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه باشد و باید ۴ تا ۵ بار در روز تکرار شود.

۴ – فراموش نکنید تشخیص قطعی نوع صدمه ایجاد شده در اغلب اوقات با گرفتن عکس (رادیو گرافی) و تشخیص پزشک ارتوپد امکان پذیر است و دستکاری افراد ناوارد ممکن است یک مشکل ساده را به یک دردسر بزرگ تبدیل کند. یکسری پماد هایی هم هست که موقع ضرب دیدگی و کوفتگی به رفع کبودی، درد و ورم کمک زیادی می کند؛ مثل پماد ماساژ دپی، پمادمتیل سالیسیلات، ریحان، رزماری، پماد فلفل قرمز (کاپسائیسین)، ژل دیکلوفناک و پیروکسیکام. (در مورد پماد های گیاهی مثل فلفل یا رزماری، بهتر است اول مقداری از پماد را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید، کمی صبر کنید و اگر حساسیت نداشتید، روی تمام موضع بمالید). ماساژ موضعی با لوسیون گیاهی سی– ام که عصاره نعناع و کرفس است نیز در درمان ضرب دیدگی بسیار موثر است.

در نهایت اگر هیچ پمادی در دسترس تان نبود مالیدن کمی روغن جامد نباتی یا حیوانی به تنهایی یا مخلوط با زردچوبه هم تا حدی از ورم کردن موضع جلوگیری می کند. ضمناً در صورت درد و ورم زیاد، می توانید به صورت خوراکی از قرص های ایبوپروفن و دیکلوفناک استفاده کنید.

برچسب ها : |
دسته : علمی،پژوهشی,ورزشی

تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ ساعت : ۸:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


دکمه رفتن به بالا تکواندو ثامن