باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)

بروزترین مطالب علمی و آموزشی درباره تکواندو

ورزش های ممنوعه عصر جدید

 

 

🔴هشدار جدی: والدین و مربیان ورزش کودکان زیر ۸ سال برنامه عصر جدید را (با روند فعلی) نگاه نکنند

متاسفانه در برنامه عصر جدید در شب ۱۱ فروردین ۹۹ اجرایی ورزشی توسط گروهی به نام فرشتگان نینجا پخش شد که موجب نگرانی جمعی از متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزشی و کارشناسان حوزه بازی و ورزش کودکان گردید. بر اساس مستندات علمی انجام تمرینات ورزشی تخصصی برای کودکان زیر ۸ و ۹ سال به دلیل آسیب های تمرینات مداوم و شدید، مردود است. دنیای کودکان در این سنین بازی در فضای شاد و مفرح است در حالیکه در تمرینات خشک رسمی ورزشی این امکان وجود ندارد و آسیب های روانی و اجتماعی و دلزدگی زودهنگام کودکان از ورزش را به همراه دارد. طبق تحقیقات علمی یکی از دلایل اصلی ترک ورزش، ورود زودهنگام به ورزش در کودکی است. متاسفانه در این اجرای برنامه عصر جدید کودکان دختر ۳ تا ۷ سال حرکاتی ورزشی تخصصی اجرا کردند و تاسف بیشتر اینکه بابت این کار از یکی از داوران زنگ طلایی دریافت کردند. این امر به معنی تشویق تمام کودکان کم سن، والدین و مربیان بیننده به معضل تخصصی شدن زودهنگام کودکان در ورزش ( early sport specialization ) است.

سوالی که مطرح میشود این است که کدام یک از داوران محترم تحصیلات مرتبط با علوم ورزشی دارند و با الگوهای استعدادیابی و استعدادپروری ورزشی کودکان آشنا هستند. بهتر نیست برای برنامه ایی که این همه مخاطب دارد با این همه اجراهای ورزشی، از مشورت متخصصان خبره ورزشی در کنار کارشناس بدل کاری خود استفاده کند؟رشد عاطفی کودکان کم سن برای درک هیجانات برد و باخت و کنترل عواطف هنوز به خوبی تکامل نیافته است. شرایط روانی فرشتگان نینجا پس از اجرا به قدری در سطح بالا بود که قادر به کنترل گریه کردن خود نبودند و جالب اینکه مدام از سوی حاضرین از گریه کردن نهی می شدند.

پخش این اجرا و اجراهای مشابه ورزشی توسط کودکان کم سن که در این فصل و فصل قبل این برنامه وجود داشت میتواند این ذهنیت را برای والدین و مربیان ایجاد نماید که هرچه کودک زودتر وارد ورزش تخصصی شود زودتر قهرمان میشود که این امر تصوری کاملا اشتباه است و آسیب های جسمانی و روانی ایجاد شده به مراتب بیشتر خواهد بود. سنین ۳ تا ۸ سال زمان رشد مهارت حرکتی پایه کودکان است تا برای ورود به رشته های ورزشی آینده آماده شوند. کودکان در این مهارت های پایه از طریق بازی های حرکتی متبحر میشوند. متاسفانه به نظر میرسد نشان دادن اجراهای ماهرانه ورزشی کودکان در رسانه های مختلف حتی در خارج کشور باعث شده است تا امروزه شاهد افزایش آسیب های کودکان کم سن در سالن های ورزشی باشیم، والدین نیز چون رویای قهرمانی هرچه زودتر کودکشان را در ذهن دارند با مربیان ناآگاه همراه میشوند و در نهایت این کودکان هستند که قربانی این تصورات اشتباه هستند که یا بواسطه آسیب های مکرر جسمانی و یا به دلیل دلزدگی از ورزش امکان شکوفایی ورزشی را از دست میدهند.

لذا امیدوارم برای حفظ سلامت کودکان این سرزمین از دست اندرکاران برنامه عصر جدید تقاضا دارم تا پخش اجراهای مشابه ورزش کودکان را متوقف نماید

✍️دکتر امین غلامی (عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم/نایب ریس انجمن بین المللی بازی و ورزش کودکان/ریس کانون علمی بازی و ورزش کودکان)

برچسب ها :
دسته : ورزشی

تاریخ : ۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ساعت : 11:35 ب.ظ


لینک مطلب : https://samenalhojajtkd.ir/?p=4089

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط سئو 6
باشگاه فرهنگی ورزشی تکواندو ثامن الحجج (ع)